Тема. Слова, які означають назви предметів.
Розрізнювання питань хто? що?. Розпізнавання іменників за питаннями хто? що?
Мета: дати поняття про
предмет і слово як його назву; формувати вміння ставити питання до
слів-предметів, визначати назви істот та неістот; вчити розпізнавати слова, які
відповідають на питання хто? що?; розвивати мислення, уміння аналізувати;
ознайомити з новим словниковим словом; удосконалювати вміння працювати в групах
та парах; виховувати бережне ставлення до хлібу, поважати труд людей.
Обладнання: клубок
мотузки або міцних ниток; картки для складання опорної схеми (
«слова-предмети», «хто?», «що?», «істота», «неістота»); роздатковий матеріал: предметні малюнки,
картки з питаннями «хто?», «що?; м’яч,
тлумачний словник.
Тип уроку: вивчення
нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
на перерві постарався.
Тож і ми часу не гаймо,Урок наш
розпочинаймо!
II. Актуалізація знань.
- Озирніться навколо себе. Ви побачите, що
нас оточують різні предмети. Їх дуже багато, і кожний з них має свою назву, ім.*я. Тому ці слова мають назву – іменники,
це слова-предмети.
1.
Гра «Павутиння».
Діти стають у коло та
називають предмети. Починає гру учень, у якого в руках клубок ниток, називає
предмет, тримає рукою нитку, а клубок перекочує по підлозі кому-небудь з учнів
напроти. Ці дії продовжується поки всі діти не висловляться.
(Учитель спостерігає за тим,
щоб діти називали слова-предмети, допомагає тим учням, які мають труднощі у
виборі слів.)
2. Робота в малих групах (по 3-4 учні).
Кожна група дітей отримує
однаковий набір карток із зображенням предметів і розподіляє їх у дві колонки.
Від кожної групи виступає «експерт», який
знайомить з результатами роботи , які
обговорюються. Діти доходять
висновку, що предмети можуть бути живі(«істоти») та неживі («неістоти»).
III. Повідомлення теми та мети уроку.
На цьому уроці ми більш
детально познайомимося зі словами, які є назвами предметів, навчимося правильно
ставити до них питання, а також відрізняти їх від інших слів.
IV. Робота над темою уроку.
1.Робота за
малюнками
Розглядають малюнки.
Відповідають на питання:
- До якої групи відносяться
ці предмети?
- На які питання вони
відповідають?
- Чи є на малюнку зайві
предмети?
2 завдання(письмове)
Виконують біля дошки
«ланцюжком»
2.Читання вірша (текст вірша у кожної дитини)
В славній українській мові
Маємо слова чудові.
Ці слова – назви предметів,
Тут нема від вас секретів.
Стіл, вікно,
людина, звір,
Сонце, небо, мама й мир.
Як слова ці розпізнати?
Що для цього треба знати?
Не завадить вам ніщо!
Став питання ХТО? та ЩО?
Бесіда за змістом вірша:
- На які питання
відповідають слова-предмети?
- Серед виділених слів
знайдіть такі, що відповідають на питання хто?
3.Читання правила.
4.Вправа «Незакінчене речення»
Закінчити речення:
* Слова, які означають назви
людей і тварин, відповідають на питання…
* Слова, які означають назви
інших предметів, відповідають на питання…
1.
Робота із
словниковим словом портфель.
2.
*
Пояснення лексичного значення слова.
«Портфель – чотирикутна сумка,
призначена для носіння ділових паперів, книг, зошитів».
* Добір слів-родичів .
* Вправа
«Асоціативний кущ».
- З назвами яких живих та неживих предметів
асоціюється слово портфель.
Крокодил зошит
Учень портфель ручка
Школяр папери
Керівник підручники
Ставить питання:
- На які питання
відповідають слова першого стовпчика? Другого? Чому?
* Творча
робота.
Самостійно скласти та
записати одне речення із словом портфель.
Перевірка записаних речень
1.
Фізхвилинка «Збери портфель».
Учні класу об’єднуються у
дві команди, беруть у руки одну шкільну
річ з парти. Навпроти кожної команди стоїть портфель. За сигналом
учителя діти по черзі підбігають до портфеля і кладуть у нього свою річ.
Команда, що збере портфель першою, перемогла.
1.
Робота за малюнками.
* Вправа 191 стор.89.
* Записати назви професій людей, які брали
участь у виготовленні цих предметів
(пекар, хлібороб, кухар, кондитер).
*Бесіда про хліб.
Вправа 192(1) усно.
1.
Самостійна робота.
Вправа 194 за варіантами:
1 варіант.
Виписати слова-предмети, що відповідають на питання хто?
2 варіант.
Виписати слова-предмети, що відповідають на питання що?
V. Підсумок.
1.
Вправа
«Незакінчене речення»
Ми сьогодні дізналися, що слова-предмети…
Дидактична гра «Хто?Що?»
Учитель кидає учню м’яч і запитує хто? або що?.
VI. Домашнє завдання.
1.
Вивчити
правила на стор. 87, 91.
Виконати вправу 195 на стор.
91.
Скачати http://www.ex.ua/106131673
Немає коментарів:
Дописати коментар